Heerlijk Egyptisch eten in Rotterdam

Een tijdje geleden had ik een auto te leen van vrienden. Deze mocht ik nog een dagje langer gebruiken en dus hebben mijn vriend en ik er gebruik van gemaakt en zijn we naar Rotterdam gereden. Omdat wij erg van Egyptisch eten houden, zoeken we overal waar we komen naar een Egyptisch restaurant. Natuurlijk zijn ze niet overal te vinden, maar des te leuker als we er wel eentje vinden.  Deze keer hadden we geluk. We hadden onze ronde door de mooie stad Rotterdam volbracht en hadden enorme honger. Dus wij op zoek naar een Egyptisch restaurant. En ja hoor, op 2 kilometer lopen bevond zich een restaurantje met de meest Egyptische naam ooit: Habiba! We gingen op pad.

Overheerlijke falafel!Bij Habiba aangekomen bleek het een heel klein restaurantje te zijn. Super leuk aangekleed met Arabische vaasjes, kaarsenhouders, muurschilderingen en andere leuke prullaria. We namen plaats aan één van de zes aanwezige tafeltjes en algauw kwam er een klein, kalend mannetje op ons af. Hij raakte natuurlijk al snel aan de praat met mijn vriend. Voor ik het wist werd er lekker luidruchtig Egyptisch gekletst en gebulderd van het lachen, zoals dat alleen in de Arabische wereld gebeurd. Zijn naam was Mohamed en runde het restaurantje met zijn vrouw, die in de keuken stond. Ze kwam ons even gedag zeggen en vertelde ons dat we vooral de mahshi maar eens moesten proberen. Ze maakte alles helemaal vers en precies zoals ze het vroeger ook altijd in Egypte maakte. We bestelden bijna alles wat er op de kaart stond en de heerlijke geuren vulden algauw het restaurant. Onze verwachtingen waren hoog!

Broodje leverZodra de eerste gang op tafel kwam, liep ons het water in mond. Het was alsof we weer met heel de familie bij elkaar zaten en mijn schoonmoeder had gekookt. Zo lekker rook het! Natuurlijk was het niet helemaal de eerste gang, want zoals het in Egypte ook altijd gaat, wordt er gewoon bordje voor bordje bij gezet op tafel. De eerste bordjes voor ons waren een broodje lever voor mijn vriend en een broodje falafel voor mij. En dan niet de falafel die je tegenwoordig op steeds meer plekken kan krijgen.. Nee, dit was échte falafel, zoals die in Egypte heerlijk vers word gemaakt en op elke hoek van de straat te verkrijgen is. Dit was al echt genieten! Vervolgens werd er salade en tahina (een sausje van sesamzaadjes waar ik zelf niet dol op ben, maar waar mijn vriend z’n vingers bij aflikt) neergezet, gevolgd door aardappelpuree, nog een soort salade en natuurlijk ketchup. Ketchup mag echt nooit ontbreken als je in Egypte ergens gaat eten, dus dat was hier niet anders. De borden met eten bleven elkaar maar opvolgen, er kwamen schaaltjes met rijst op tafel, een flink bord met mahshi (groenten gevuld met rijst, vind hier het recept), schaaltjes met molokheya (groente dat een beetje op spinazie lijkt, maar dan met lekker veel knoflook er doorheen 😊) en gebraden kip. Alles was even heerlijk!
Oh, die mahshi, alsof we bij oma zaten die heel de dag in de keuken had gestaan om voor heel de familie te koken. En dan die molokheya, precies zoals die van mijn schoonmoeder. Heerlijk!
We hadden al snel ons buikje helemaal rond gegeten en er kon echt helemaal niks meer bij! We hebben nog even gezellig gekletst met de eigenaar en zijn vrouw en gingen toen toch echt weer op weg naar huis.

Mocht je eens in Rotterdam zijn en houden van Egyptisch eten (dat doet toch iedereen?!) is het zeker een aanrader! Heb je nog nooit Egyptisch gegeten? Je weet niet wat je mist! Probeer het eens 😊

🥘 ↣ CH, Foodtastic


Reacties

Populaire posts